Studenti Univerzity Hradec Králové v Domově pod Kuňkou

Dne 1.11.2024 navštívila Domov pod Kuňkou v Rábech skupina studentů 1. ročníku oboru speciální pedagogika z Univerzity Hradec Králové.

Ředitel Domova pod Kuňkou pan Tomáš Černík a manažer procesu transformace Jan Syrový je seznámili se sociálními službami, které Domov pod Kuňkou klientům poskytuje, a s aktuálně probíhajícím procesem transformace.

Zdůraznili, že v současné době je důležité především individuálně podporovat klienty v rozvoji jejich dovedností tak, aby byli v maximální možné míře samostatní a soběstační. Informovali, co je to proces transformace, tedy změna ze zařízení ústavního charakteru na zařízení komunitního charakteru. V rámci procesu transformace je v současné době v přípravě výstavba nového zařízení pro 12 klientů v Pardubicích a rekonstrukce domu pro 6 klientů v Heřmanově Městci. 

Studenti byli seznámeni s aktuálně probíhajícím projektem Podpora transformace Domova pod Kuňkou, který je spolufinancovaný Evropskou Unií v rámci Operačního programu Zaměstnanost plus. Cílem projektu je podpořit proces transformace Domova pod Kuňkou, tedy změnu z pobytové sociální služby ústavního charakteru na službu komunitního charakteru. 

Výsledkem transformace je změna způsobu života uživatelů (zapojení do společnosti, běžný způsob života, vztahy a společenské role v přirozeném prostředí, vlastní rozhodování, nezávislost a samostatnost). V rámci projektu je realizováno pět aktivit, zaměřených na uživatele, jejich opatrovníky a příbuzné, zaměstnance a veřejnost.

Studenti se dozvěděli, jakým způsobem se speciální pedagogika může v rámci projektu využít například při používání metody 3D stimulace nebo při přípravě klientů na transformaci. Metodu 3D stimulace v České republice rozvíjí speciální pedagožka paní Petra Poláčková, která působí v projektu jako konzultant. Jedná se o multisenzorickou stimulaci využívající speciálně vytvořenou virtuální realitu směřující společně s fyzickými podněty k zážitkovému učení. Provázející pracovník má k dispozici lekce různé náročnosti a během stimulace také stálou zpětnou vazbu o zrakových vjemech uživatele. Je využíván cílený zrakový podnět, který bývá doplněn o další prvky stimulace jako je olfaktorická (čichová), vestibulární (vnímání rovnováhy, pohyb a poloha těla), auditivní (stimulace sluchového ústrojí - pouštění oblíbených a známých zvuků), somatická (vnímání vlastního těla), taktilně haptická (schopnost lidské ruky rozpoznávat předměty) stimulace a relaxační prvky.