Co si představit pod pojmem stínování, co je cílem a jaké změny tato technika v organizaci přináší?
Nejen na to jsme se zeptali odborné konzultantky paní Dany Syslové. Rozhovor přináší bližší představení této techniky.
Jednou z aktivit právě probíhajícího projektu Podpora transformace Domova pod Kuňkou spolufinancovaného Evroskou Unií je příprava zaměstnanců na transformaci. Cílem aktivity je změna postojů zaměstnanců a zvýšení jejich kompetencí. Do zmíněné aktivity se řadí vzdělávání, stáže, pravidelné supervize a technika stínování.
Mohla byste pro bližší představení popsat, co je technika stínování? V čem spočívá?
Stínování patří k těm nejúčinnějším způsobům, jak identifikovat prostor pro zlepšení a rozvoj kompetencí, protože probíhá přímo na pracovišti a zaměřuje se na rozbor konkrétních, reálných situací z každodenní praxe. Je vhodná především při zdokonalování dovedností v oblasti komunikace a práce s jednotlivci a skupinami.
Jaký je cíl stínování?
Stínování, jak je v tomto transformačním projektu aplikováno, je především vzdělávací metoda, to bych ráda podtrhla - vzdělávací, nikoli kontrolní. Cílem je tedy učení, a to formou bezprostřední zpětné vazby ke způsobu provádění jednotlivých úkonů a pracovních postupů, ke způsobu komunikace i uplatňování specifických dovedností při výkonu práce.
Jaká je Vaše role jako odborné konzultantky během stínování?
Jak sám název napovídá - být tak trochu stínem pracovníka. Ovšem není to samoúčelné, úkol konzultanta spočívá nejen v zaměřeném pozorování práce zaměstnanců, ale především v následném poskytnutí zpětné vazby a případně návrhů na zlepšení.
Jak dlouho realizujete stínování v Domově pod Kuňkou?
Zhruba jeden rok...a další rok je před námi.
Vnímáte, že stínování přináší změny v postojích zaměstnanců? Případně jaké?
Trávím v Domově jeden den v měsíci, střídáme se s dalšími dvěma kolegy na patrech, to znamená, že jsem zatím byla čtyřikrát na každém patře, přičemž tam se zaměstnanci také střídají ve službách, takže objektivně posuzovat postojové změny u konkrétních zaměstnanců dost dobře nelze, a ani to není naším úkolem. Celkový posun v přístupu ke klientům jako k dospělým lidem a respektování jejich práv v běžných situacích každodenního života je však zřetelný. Mě osobně těší také to, jak někteří zaměstnanci začínají o své práci přemýšlet novým způsobem. Občas někdo utrousí poznámku typu "kdybyste tu nebyla, udělal/a bych to jinak" a už jen tahle otevřenost je přínosná a cenná, protože je cestou k uvědomění si více variant, možnosti z nich volit i odpovědnosti za tu volbu. Pokud si zaměstnanci - obrazně řečeno - zabudují svého vnitřního pozorovatele, mohou své postoje i pracovní postupy do značné míry sami reflektovat a rozvíjet, aniž by jim kdokoli stál fyzicky za zády.
Máte zpětné vazby od zaměstnanců na probíhající stínování? Jaké případně tyto zpětné vazby jsou?
Takhle nablízko trávený čas je pochopitelně velmi intenzivní a rok už je dost dlouhá doba na to, aby takříkajíc povolily ledy, takže kromě oficiálního briefingu za účasti vedení po každém stínování občas se zaměstnanci prohodíme pár slov během oběda či přestávky na kávu. Ale i bez toho mi je jasné, jak moc je to pro ně náročné. Vždyť si to představte, děláte svou práci a vedle vás někdo stojí, dívá se vám takříkajíc pod ruce a mlčí...Samozřejmě je naše přítomnost znervózňuje.
Ráda bych této příležitosti využila k tomu říci, že si - a zcela jistě nejen já, ale všichni konzultanti - velmi dobře uvědomujeme náročnost celého procesu pro kolegy v přímé péči, a že si vážíme jejich spolupráce.
Jaká jsou pozitiva a negativa probíhajícího stínování na pracovišti?
Jednoznačným pozitivem je to, že se učení děje v praxi. Nepopisujeme si modelové situace ve školící místnosti a neteoretizujeme o tom, jak by se daly řešit, ale procházíme společně skutečnými situacemi v reálném čase, a potom je společně analyzujeme. To je ze samé podstaty nesrovnatelně efektivnější.
Za jediné negativum snad lze označit jen tu skutečnost, že každá přítomnost cizího člověka je poněkud rušivým elementem a může působit drobné provozní komplikace - tohle riziko se dobrou koordinací a organizační přípravou snažíme co nejvíce eliminovat.
Jak reagují na stínování uživatelé Domova pod Kuňkou? Jsou do stínování také zapojeni?
Uživatelé reagují vstřícně, většina z nich se o dění v Domově zajímá a každá návštěva je svým způsobem zpestření, vybočení z každodennosti. O to víc je pro nás konzultanty náročné udržet svou roli, být skutečně pozorovateli a do vlastního dění nevstupovat, byť si samozřejmě uvědomujeme, že už samotná naše přítomnost chování všech - zaměstnanců i uživatelů - do jisté míry ovlivňuje.
Co dle Vás znamená stínování pro uživatele Domova pod Kuňkou?
Přestože aktivně a přímo uživatelé do realizace techniky stínování zapojeni nejsou, jsou v celém záměru a snad i konečném důsledku těmi nejdůležitějšími - právě oni by z profesionálně odváděné práce kompetentních a spokojených zaměstnanců měli profitovat především.

