Co přináší jednotlivým uživatelům práce s virtuální realitou?
V měsíci listopadu 2024 proběhlo setkání pracovního týmu, který konzultoval průběh práce s metodou 3D stimulace u jednotlivých uživatelů. V současné době pracuje s virtuální realitou sedm uživatelů, jedná se o uživatele se střední a vysokou mírou podpory. Práce s metodou 3D stimulace je jednou z aktivit probíhajícího projektu Podpora transformace Domova pod Kuňkou spolufinancovaného Evropskou Unií.
Uvedeme konkrétní příklady průběhu práce s metodou 3D stimulace u jednotlivých uživatelů.
Uživatel si přeje být samostatnější v sestavování jídelníčku a nakupování potravin? I k rozvoji této dovednosti lze využít virtuální realitu. Uživateli je ve 3D brýlích pouštěno speciálně natočené video, které odpovídá jeho potřebám. V tomto případě se jedná o video z obchodu, kam uživatel dochází. Při práci s 3D brýlemi se tak ocitá v obchodě, který si může projít a zaměřit se na jednotlivé potraviny, které se nachází v regálech. S uživatelem je poté vedena diskuze o tom, co ve videu viděl a jaké potraviny by nakoupil například k snídani či večeři. Díky spárování tabletu s 3D brýlemi pracovník video vidí stejně jako uživatel a mohou tak společně diskutovat, případně video zastavovat a detailněji se zaměřovat na vybrané potraviny.
Práce s 3D brýlemi je poté doplněna aktivitami, které navazují na zmíněný cíl práce. Při podpoře samostatnějšího sestavení jídelníčku a nákupu potravin byla ve spolupráci s uživatelem vytvořena kuchařka. Tato kuchařka obsahuje obrázky jednotlivých potravin rozdělených do sekce snídaní a večeří. Uživatel poté využil nabídky vydat se do obchodu a nakoupit si snídani. Kuchařku využil při nákupu, v obchodě se dotázal prodavačky, zda mají jahodový jogurt - takový, jaký má na obrázku. Díky vytvořené kuchařce a práci s virtuální realitou si tak mohl nakoupit vybrané potraviny. Je třeba zmínit nadšení uživatele, který na daném cíli rád pracuje a velmi ho potěšila tvorba kuchařky.
Vybraný uživatel s vysokou mírou podpory pracuje na rozvoji poznání pomocí 3D brýlí. Na práci se vždy těší, již ví, k jakému účelu 3D brýle slouží a je seznámen s postupem práce. Na začátku práce s virtuální realitou je uživateli ukázána kartička s brýlemi, aby byl obeznámen s probíhající aktivitou.
Uživateli je pouštěno video les. Práce je doplněna aktivitami, které se zaměřují na přidávání přírodnin, čichové vjemy, pouštění tematických videí na tabletu, práce také zahrnuje výtvarnou činnost. Uživatele nejvíce zaujaly přírodniny, hmatové vjemy jsou pro něho při práci velmi důležité. Na pravidelnou práci s metodou 3D stimulace si uživatel zvykl, pracovníka vítá s úsměvěm.
Setkání pracovního týmu přineslo poznatky o dobrém procesu práce s metodou 3D stimulace. Práci s virtuální realitou uživatelé přijímají pozitivně, metoda vede k rozvoji individuálních cílů jednotlivých uživatelů. Nedílnou součástí práce s virtuální realitou jsou doprovodné aktivity reagující na témata práce s uživateli.